10 روش کاربردی برای تقویت آنتن دهی وای فای

بهترین مکان را برای روتر پیدا کنید

یک مودم یا روتر استاندارد معمولا به اندازه ی پوشش دهی کل فضای خانه قدرتمند نیست و به همین دلیل این امکان وجود دارد که در برخی نقاط آنتن مناسبی نداشته باشید. معمولا در هنگام راه اندازی مودم مکان آن را در نزدیک پریز تلفن قرار می دهند که ممکن است یک مکان کلیدی برای آنتن دهی کل خانه نباشد. سعی کنید محل مودم را در مرکزی ترین قسمت خانه قرار دهید تا امواج آن به تمام بخش های خانه برسد. در هنگام تعبیه مودم در فضای مناسب، به این موضوع توجه کنید که امواج برای جابجایی بهتر به فضای باز نیاز دارند.

به همین دلیل قرار دادن مودم در زیر میز، پشت قفسه کتابخانه و … ایده چندان جالبی نیست. از این رو سعی کنید مودم را در یک فضای باز و ترجیحا مرتفع مانند بالای قفسه قرار دهید. اگر مودم شما دارای آنتن می باشد، آنتن ها را در حالت عمودی قرار دهید تا بتوانند محیط بیشتری را پوشش دهند. همچنین اگر مطمئن هستید که در برخی از نقاط خانه به آنتن نیاز ندارید، بهتر است مودم را از آن نقاط دور کنید و به سمت محیط های پر استفاده تر ببرید. همچنین می توانید از نرم افزار های مشاهده‌ وضعیت پوشش‌ دهی وای‌ فای مانند Heatmapper استفاده کنید. این نرم افزار ها چک می کنند که کدام نقاط خانه آنتن دهی کمتر و کدام نقاط آنتن دهی مناسب تری دارند، بنابراین می توانید با جابجایی مودم بهترین آنتن دهی را برای نقاط مهم خانه در نظر بگیرید.

 

همچنین بخوانید:

حل مشکل عدم اتصال اینترنت در ویندوز

 

فرکانس وای‌ فای را تنظیم کنید

تغییر فرکانس مودم یکی دیگر از روش های تقویت آنتن دهی وای فای می باشد. برخی از مودم ها به صورت دوبانده می باشند که امکان تنظیم فرکانس وای فای در 2 حالت 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز را فراهم می کنند. بدین ترتیب شما به سادگی می توانید فرکانس مودم را در یکی از این 2 حالت تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که فرکانس 2.4 گیگاهرتز به دلیل ارسال امواج با  طول موج بالا، موجب می شود قابلیت پوشش محدوده گسترده و عبور از اجسام سخت مانند فراهم شود.

 

در سوی دیگر طول موج 5 گیگاهرتز وجود دارد که  نمی تواند به خوبی از موانع سخت عبور کند و محیط های سرپوشیده بازدهی مناسبی ندارد، اما در عوض امکان اتصالی پایدار و با سرعت بالا را در فواصل نزدیک تضمین می کند. مودم های دوبانده قابلیت این را دارند که 2 شبکه با فرکانس های 2.4 و 5 ایجاد کنند، پس از اتصال به این 2 شبکه گوشی یا دستگاه متصل شده به صورت خودکار تشخیص می دهد که نسبت به موقعیت قرار گرفته، انتخاب کدام طول موج منطقی تر است و بدین ترتیب آنتن دهی وای فای بهبود می یابد.

 

از نویز و تداخل جلوگیری کنید

پیش تر در مورد تاثیر منفی موانع بر روی امواج وای فای صحبت کردیم، اما بد نیست بدانید به جز موانع فیزیکی، چیز های زیادی می توانند موجب بروز اختلال در عملکرد مودم شوند. لوازمی مانند تلفن‌ های بیسیم، بلندگو های بلوتوثی و لوازم دیگری که از امواج بی سیم استفاده می کنند می توانند در عملکرد مودم تان اختلال ایجاد کنند. لوازم الکتریکی دیگری مانند تلویزیون، آسانسور، و ماکروویو نیز می تواند موجب تضعیف عملکرد مودم شود. بنابراین قرار دادن مودم در نزدیکی تلویزیون و دیگر لوازم ایده چندان جالبی نیست. بد نیست بدانید اگر مودم را در فاصله کمتر از 3 متری ماکروویو قرار دهید، احتمالا با روشن کردن مایکروویو شاهد اختلال در امواج خواهید بود.

 

ریستارت کردن مودم

در بعضی از مواقع ساده ترین راه حل، کاربردی ترین راه حل می باشد، ممکن است به دلیل هنگ کردن، وجود باگ نرم افزاری، بروز ایرادات فنی یا … مودم نتواند حداکثر کارایی خود را نشان دهد. به همین دلیل قبل از هرچیزی یکبار مودم خود را ریستارت کنید. البته منظور از ریستارت کردن خاموش روشن کردن مودم نیست. بلکه باید مودم را به تنظیمات کارخانه برگردانید تا تمام ایرادات احتمالی از بین برود و مودم با تنظیمات پیش فرض در دسترس قرار بگیرد.

راه های زیادی برای ریستارت کردن مودم وجود دارد؛ می توانید با 10 ثانیه نگه داشتن کلید پشت مودم آن را ریستارت کنید و یا این کار را با مراجعه به تنظیمات پنل انجام دهید. با این حال توجه داشته باشید که برگرداندن به تنظیمات کارخانه موجب پاک شدن کانفیگ مودم می شود؛ بنابراین اگر به کانفیگ کردن مودم آشنا نیستید پیشنهاد می شود این کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

عوض کردن مودم

متاسفانه اگر با انجام هیچکدام از ترفند های بالا نتوانستید کارایی مناسبی از مودم تان دریافت کنید و ضعیف بودن امواج همچنان وجود داشت، چاره ای جز عوض کردن مودم باقی نمی ماند. همانطور که گفتیم، اصلی ترین دلیلی عدم دریافت امواج وای فای مناسب، این است که مودم تان توانایی پوشش دادن سطح خانه را ندارد. بنابراین جایگزین کردن آن با یک مدل بهینه تر با کارایی بالا می تواند موجب شود مشکل شما به کلی حل شود. در انتخاب مودم جدید، توجه داشته باشید که تعداد آنتن ها و کیفیت آن چگونه است و آیا می تواند برای استفاده در خانه تان مناسب باشد یا خیر. توجه به فرکانس پشتیبانی شده، تعداد پورت ها و همچنین نوع امنیت مودم نیز از موضوعات پر اهمیت قبل از خرید است.

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش