راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

رزولوشن

تصاویر روی یک نمایشگر از میلیون‌ها پیکسل کوچک تشکیل شده‌اند. هر پیکسل نیز شامل 3 پیکسل کوچکتر دیگر برای نمایش 3 رنگ اصلی است. رزولوشن یک مانیتور نیز در واقع به تعداد پیکسل‌های آن اشاره دارد.

هرچقدر تعداد پیکسل‌ها بالاتر باشد، تصاویر وضوح بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این اگر به دنبال بهترین سایز مانیتور گیمینگ هستید و می‌خواهید یک مانیتور بزرگتر از 27 اینچ خریداری کنید حتما باید به رزولوشن آن توجه کنید و مانیتوری بخرید که رزولوشن آن حداقل QHD باشد.

می‌توانید از طریق نامی که برای رزولوشن‌ها انتخاب شده، ببینید هرکدام چه تعداد پیکسل دارند. برای مثال رزولوشن‌های زیر رزولوشن‌هایی هستند که بیشتر از همه در بازار به آن‌ها برخواهید خورد.

با وجود اینکه به صورت کلی هرچقدر تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد بهتر است اما هنگام خرید مانیتوری با رزولوشن QHD یا بالاتر باید به 2 نکته مهم توجه کنید.

اولین مورد کارت گرافیک شما است. هرچقدر تعداد پیکسل‌های مانیتور شما بالاتر باشد، کارت گرافیک شما برای تغییر رنگ آن‌ پیکسل‌ها به قدرت بالاتری نیاز خواهد داشت. یک مانیتور 4K می‌تواند تصاویر را با کیفیت حیرت‌انگیزی نمایش دهد اما اگر سیستم شما قدرت کافی برای مدیریت 8 میلیون پیکسل در هر فریم را نداشته باشد، پیکسل‌های اضافی تجربه جالبی برایتان به همراه نمی‌آورند.

مورد دوم که می‌تواند برای یک مانیتور با رزولوشن بالا مشکل ایجاد کند اندازه تراکم پیکسلی استویندوز بهترین وضوح را در تراکم پیکسلی 90 تا 110 پیکسل در هر اینچ دارد. اگر یک مانیتور تراکم بیشتری داشته باشد، اشیا و متونی که در مانیتور می‌بینید آنقدر کوچک می‌شوند که اصلا نمی‌توانید آن‌ها را ببینید یا بخوانید.

پنل

 

پنل‌های TN: این پنل‌ها کمترین نرخ پاسخگویی، بالاترین نرخ تازه‌سازی، کمترین لگ و تاری حرکتی را دارند. علاوه بر این از 2 پنل دیگر هم ارزان تر هستند و بهترین پنل برای خرید مانیتور گیمینگ هستند که در این راهنمای خرید معرفی کردیم. با این حال بدترین زاویه دید را دارند و رنگ‌ها را هم به خوبی 2 پنل دیگر نمایش نمی‌دهند.

پنل‌های VA: این پنل‌ها بالاترین نرخ پاسخگویی را دارند و نرخ تازه‌سازی آن‌ها هم بالا است. زاویه دید این پنل‌ها از پنل‌های TN بهتر است و رنگ‌ها را هم با کیفیت، کنتراست و عمق بسیار عالی نمایش می‌دهند. البته اگر نرخ پاسخگویی برایتان مهم باشد می‌توانید به سراغ مدل‌های گران‌قیمت آن بروید که نرخ پاسخگویی در حد پنل‌های TN دارند. این پنل‌ها بیشتر برای استفاده روزمره و عادی کاربرد دارند.

پنل‌های IPS: نرخ پاسخگویی این پنل‌ها از TN کمتر و از VA بیشتر است و نرخ تازه‌سازی آن‌ها نیز کمتر به اندازه مناسب گیمینگ می‌رسد. با این وجود این پنل‌ها بهترین زاویه دید و بهترین کیفیت تصویر را ارائه می‌کنند و به همین دلیل از 2 پنل دیگر گران‌تر هستند. این پنل‌ها بیشتر برای استفاده حرفه‌ای از کامپیوتر به خصوص ادیت تصاویر و ویدیوها کاربرد دارد.

کدام ویژگی ها برای گیم مهم است؟

 

گیمرهای حرفه‌ای که بیشتر بازی‌های آنلاین و رقابتی را انجام می‌دهند باید سرعت را اولویت قرار دهند و به دنبال مانیتوری با نرخ تازه‌سازی 144 هرتز یا بیشتر و کمترین نرخ پاسخگویی باشند. بیشتر مانیتورهایی که این دو فاکتور را داشته باشند 25 یا 27 اینچی هستند و تراکم پیکسلی پایینی دارند و از HDR هم پشتیبانی نمی‌کنند.

اما اگر به صورت تفریحی بازی می‌کنید و خیلی بین 60 فریم و 144 فریم تفاوتی قائل نمی‌شوید می‌توانید مانیتوری خریداری کنید که نرخ تازه‌سازی آن 75 یا 60 هرتز باشد و از FreeSync یا G-Sync  پشتیبانی کنند. در این صورت کیفیت تصاویر، تراکم پیکسلی بالاتری دریافت می‌کنید و می‌توانید به سراغ مانیتورهای 30 اینچ یا بالاتر بروید. اگر پول کافی داشته باشید می‌توانید مدل‌هایی که از HDR پشتیبانی می‌کنند را هم خریداری کنید.

همچنین بخوانید :

راهنمای خرید کیبورد

HDR چیست و آیا به آن نیاز داریم؟

تصویربرداری دامنه دینامیک بالا یا HDR سبب می‌شود سایه‌روشن‌ها روشنایی بیشتری داشته باشند، سایه‌ها جزییات بالاتری ارائه کنند و طیف رنگ تصاویر نیز بیشتر شود. نتیجه تصاویری با وضوح و کیفیت بهتر خواهد بود. تا پیش از این برای استفاده از این قابلیت باید بازی‌ها از HDR پشتیبانی می‌کردند ولی با معرفی فناوری HDR خودکار در سری ایکس‌باکس ایکس و اس و همچنین ویندوز 11، دیگر حتی بازی‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی نکنند نیز به صورت خودکار توسط سیستم با روشنایی و طیف رنگ بیشتری پردازش می‌شوند.

 

سوالات متداول

1. مانیتور گیمینگ خمیده برای بازی مناسب است؟

مانیتورهای خمیده بیشتر از همه برای افرادی که می‌خواهند یک مانیتور 27 اینچ یا بزرگتر بخرند مناسب است. مانیتورهای خمیده که کمتر از 27 اینچ باشند به جز زیبایی ظاهری تفاوتی با مدل های ساده ندارند.

2. بهترین پنل مانیتور برای گیم کدام است؟

پنل‌های TN به دلیل نرخ تازه سازی بالا و پاسخگویی پایین بهترین انتخاب برای گیمرهای حرفه ای هستند.

سخن پایانی

در این راهنمای خرید مانیتور گیمینگ مناسب بازی به نکات مهمی که باید پیش از خرید مانیتور برای گیم به آن توجه کنید پرداختیم. خرید یک مانیتور اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند تجربه شما از بازی را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد. فقط باید حواستان باشد که هزینه اضافی برای مدل‌هایی که سیستم شما توانایی استفاده از تمام ویژگی‌های آن را ندارد پرداخت نکنید.

همچنین بخوانید:

10 روش کاربردی برای تقویت آنتن دهی وای فای

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش