راهنمای خرید کارت گرافیک

راهنمای خرید کارت گرافیک

 

اگر شما یک گیمر در حوزه بازی های کامپیوتر و یا یک گرافیست هستید که می خواهید دست به تدوین فیلم، ساخت موشن گرافی و … بزنید بدون شک یکی از نکات مهمی که از قبل می‌دانید این است که GPU مجمع یا On Board دردی از شما دوا نمی‌کنند. راهنمای خرید کارت گرافیک به شما کمک می‌کند که بهترین پردازنده های گرافیکی را خریداری کنید.

راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU)؛ نکات مهم

شما زمانی که برای خرید هر چیزی به بازارهای حضوری و یا مارکت‌های اینترنتی مراجعه می‌نمایید، معیارهایی را برای خرید کالا یا خدمات مدنظر خود در نظر می‌گیرید. برای خرید کارت گرافیک نیز شما بایستی نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید.

 

1. بودجه ای که شما برای خرید کارت گرافیک در نظر می گیرید چه قدر است؟

هر کسی اندازه کاسه اش آش می خورد. هر چقدر بتوانید بیشتر هزینه کنید، کارت گرافیک بهتری را خواهید داشت. اما فقط هزینه و بودجه مهم است؟ خیر به هیچ‌وجه بودجه و قیمت یک کارت گرافیک نمی‌تواند برای شما بهترین کارایی را داشته باشد. برای مثال شما گرانترین کارت گرافیک موجود در بازار را خریداری می‌کنید، اما سایر قطعات سخت افزاری شما با این کارت گرافیک همخوانی ندارند. شما به هیچ‌وجه نمی توانید انتظار فرای تصوری از این کارت گرافیک داشته باشید.

 

2. کارت گرافیک را برای چه کاری نیاز دارید؟ 

به زبانی دیگر به چه دلیلی می خواهید کارت گرافیک بخرید و چه استفاده‌ای می خواهید از آن داشته باشید؟ اگر قصد شما از خرید کارت گرافیک صرفا اجرای بهتر بازی‌های کامپیوتری است باید کارت گرافیک های گیمینگ مثل RTX 4090 محصول انویدیا را خریداری کنید. اگر می خواهید با کارت گرافیک در رندر گیری از نرم افزار های گرافیکی مثل پریمیر و افتر افکت عملکرد بهتری را تجربه کنید باید از کارت های گرافیکی مثل کارت گرافیک AMD Radeon Pro WX 5100 استفاده نمایید. البته که کارت‌های گیمینگ رده‌بالا هم می‌توانند پاسخگوی شما باشند.

 

 

3. تاریخ عرضه و تولید کارت گرافیک را در نظر بگیرید؛ نکات خرید کارت گرافیک

به هیچ وجه یک کارت گرافیک قدیمی نمی تواند پاسخ گوی نیازهای کنونی شما باشد. به همین دلیل شما بایستی سعی کنید از کارت گرافیک هایی بهره مند شوید که در ماه ها و سال های اخیر تولید و عرضه شده باشند. دلیل هم کاملا مشخص است، بازی ها و نرم افزار های گرافیکی جدید با کارت گرافیک های جدید تر عملکرد بهینه تر و بهتری دارند. اگر کارت گرافیک شما قدیمی باشد، شما نمی توانید از این بازی ها و نرم افزار های گرافیکی استفاده کاملی ببرید و یا مجبور می شوید که از نسخه های قدیمی تر آن ها استفاده نمایید.

 

 

4. سازگاری با سایر قطعات؛ راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU)

اگر کارت گرافیک با سایر قطعات سخت افزاری کامپیوتر شما هم خوانی و هماهنگی کاملی نداشته باشد، قطعا شما را دچار مشکلات خاصی می کند. این نا هم خوانی باعث می شود که شما نتوانید به طور کامل از ویژگی ها و کاربرد های کارت گرافیک خود بهره ببرید.

 

5. تکنولوژی CUDA Cores و یا  ATI Stream در کارت گرافیک باید وجود داشته باشد

یکی از نکات مهم خرید کارت گرافیک این است که شما باید کارت گرافیکی را انتخاب کنید که سرعت ارتباط بین پردازنده گرافیکی کارت گرافیک و CPU خوبی داشته باشد. شرکت های AMD و nVidia از بزرگ ترین کمپانی های تولید کننده کارت گرافیک در سطح بین المللی هستند. شرکت nVidia برای افزایش سرعت بین پردازنده های گرافیکی و سی پی یو از تکنولوژی تکنولوژی CUDA Cores و شرکت ATI از تکنولوژی ATI Stream استفاده می کنند.

 

 

6. باید کارت گرافیک از API (رابط کاربردی برنامه نویسی) پشتیبانی کند؛ نکات خرید کارت گرافیک

رابط‌های کاربری برنامه نویسی مانند DirectX، OpenGL و OpenCL تعامل بین کارت گرافیکی و نرم افزار را افزایش می دهد. یعنی این که باعث می شود که کارت گرافیک شما با نرم افزار یا بازی که می خواهید انجام دهید یک ارتباط بهتری داشته باشد و کیفیت بهتر اجرای بازی و نرم افزار را تجربه کنید.

7. کارت گرافیک مد نظر شما باید استفاده از مانیتور های مختلف را امکان پذیر کند

ممکن است برخی از کارت های گرافیکی از انواع مانیتور پشیبانی نکنند. برای مثال کارت گرافیک های قدیمی عمدتا از مانیتور هایی که با اندازه بالا مثلا 24 اینچی پشتیبانی نمی کنند. به دو دلیل این اتفاق می افتد: دلیل اول این است که از نظر سخت افزاری کارت گرافیک شما شاید نتواند به صورت کامل پشتیبانی کند و دلیل دوم این است که پورت اتصال به مانیتور روی کارت گرافیک با پورت ورودی مانیتور هم سانی نداشته باشد.

 

 

8. Resolution (وضوح نمایش)؛ راهنمای خرید GPU 

از نکات خرید کارت گرافیک رزولوشن نمایشگر است. اگر رزولوشن یا همان وضوح نمایش و اندازه صفحه نمایش شما بالاست، باید از کارت گرافیک بهتر و بالاتری بهره مند شوید. کارت گرافیک شما باید از نظر قدرت پردازش به قدری خوب باشد که بتواند رزولوشن مناسب صفحه نمایش شما را پشتیبانی کند. از طرف دیگر اگر نمایشگر شما رزولوشن HD دارد، خرید بهترین پردازنده های گرافیکی دنیا، هیچ توجیهی برایتان ندارد.

9. سرعت پردازنده (Core Clock) به چه میزان است؟

سرعت پردازنده (Core Clock) کارت گرافیک، یکی از عواملی در کارت گرافیک است که پردازش تصاویر سه بعدی را بر عهده دارد. این عامل در بازی های کامپیوتری شرایطی ایجاد می کند که شما تصاویر را با رزولوشن و کیفیت بیشتری مشاهده نمایید.

 

بهترین پردازنده های گرافیکی موجود در بازار

 

GeForce RTX 4090

GeForce RTX 3080

Radeon RX 6800 XT

Quadro RTX 5000

Radeon RX 6700 XT

GeForce RTX 3060

Radeon RX 6650 XT

Radeon RX 6600

 

سخن پایانی

در این راهنمای خرید کارت گرافیک (GPU)، به نکات مهمی که باید پیش از خرید درنظر داشته باشید پرداختیم و در نهایت نیز چند نمونه از برترین گزینه‌هایی که می‌توانید خریداری کنید را معرفی کردیم. نظر شما در مورد این کارت‌ها چیست؟ به‌نظر شما با توجه به قیمت، کدام کارت ارزش خرید بالاتری دارد؟

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش