معرفی تکنولوژی های شارژ گوشی

می خوام درباره ی تکنولوژی هایی مثل PD (Power Delivery)، IQ (Intelligence Quotient) و QC (Quick Charge) که درمورد بحث شارژ گوشی وجود داره، صحبت کنم. هر کدوم از این تکنولوژی ها محصولات یه جایی هستن و توی محصولات مختلف شارژر، کابل و پاور بانک استفاده میشن که باید به اون ها حواستون باشه.

 

تکنولوژی PD

اگه بخوام به ساده ترین حالت تکنولوژی PD یا Power Delivery رو توضیح بدم اینه که میاد ماکزیمم توانی که گوشی شما می تونه دریافت کنه رو می سنجه. یه گواهی و تکنولوژی عمومیه. یعنی هر کسی می تونه از این تکنولوژی استفاده کنه و مخصوص یه شرکت و کمپانی نیست. اول بذارید بگم که چرا PD لازمه. دلیل اول اینه که اگه باتری گوشیتون بتونه ماکزیمم ۱۸ وات دریافت کنه، اگه ۳۳ وات شارژ بهش وصل کنید می تونه مخرب باشه و  به گوشی آسیب بزنه. پس تکنولوژی PD میاد گوشی شما و شارژر رو با هم رو در رو می کنه. گوشی به شارژر می گه من ۱۸ وات می گیرم و ۱۸ وات شما نشه ۲۰ وات. شارژر هم میگه من ۱۸ وات شارژ مستقیم بهت میدم. این جوری تا ۱۸ وات شارژ به گوشی میرسه. اگه این اتفاق وجود نداشته باشه و گفت و گو توسط تکنولوژی PD اتفاق نیفته برای شارژر دیگه مهم نیست گوشیتون تا چند وات پشتیبانی می کنه و ممکنه با توان بیشتر یا کمتر به گوشیتون شارژ بده که خوب نیست. پس این تکنولوژی مهمه.

یه جایی توی حرفم گفتم که مختص به کمپانی خاصی نیست‌. چرا؟ چون تکنولوژی کوییک شارژ (QC) برای کوالکامه. یه تکنولوژی که توسط این شرکت ارائه شده و اثر گذاریش برای تراشه های این شرکت یعنی اسنپدراگونه. مثلا یه گوشی اسنپدراگون دارید با یه آداپتور یا پاور بانکی که کوییک شارژ رو پشتیبانی کنه، اسم Quick Charge رو می بینید. ولی اگه پردازنده ی گوشی مثلا مدیاتک باشه وقتی گوشی رو به شارژر وصل کنید Fast Charge می زنه.

یادتون باشه که اگه یه آداپتور یا پاور بانکی کوییک شارژ داره الزاما به درد گوشی شما نمی خوره. اگه پردازنده ی گوشیتون کوالکام اسنپدراگون باشه می تونه از ماکزیمم این تکنولوژی استفاده کنه. بد نیست این فناوری برای همه باشه اما با توجه به توضیحاتی که گفتم الزاما برای همه ی افراد به درد نمی خوره.

 

تکنولوژی IQ

این تکنولوژی سه تا نسل ۱، ۲ و ۳ داره. تکنولوژی IQ توسط Anker به دنیا معرفی شده. این تکنولوژی در واقع همون PD که گفتیم رو انجام میده و یه گفت و گویی بین گوشی و آداپتور راه میندازه. گوشی میگه مثلا 18 یا 33 یا 100 وات می گیرم. آداپتور هم میگه باشه و همون توان شارژ رو منتقل می کنه. از IQ انکر برای تمام دستگاه ها میشه استفاده کرد. یعنی اگه پردازنده ی اسنپدراگون یا مدیاتک داشته باشید یا حتی با تیلت و لپ تاپ باشید هم تکنولوژی IQ باعث میشه که ماکزیمم شارژی که می تونه گوشی شما دریافت کنه و ضرری بهش نرسه رو دریافت کنه.

نسل یک تا سه داره که نسل ۳ اون ترکیبی از نسل ۲ و کابل های Type-C در نظر گرفته شده. آداپتور و پاور بانکی که دارید تکنولوژی داره که آسیب زیادی به گوشی و باتری نمی رسونه و هم می تونید گجت های مختلف رو باهاش شارژ کنید‌. این اتفاق به این خاطر میفته که این قابلیت هوشمنده و می فهمه که چقدر شارژ باید به گوشی یا گجتتون برسه. پس یعنی لپ تاپ رو هم می تونید باهاش شارژ کنید.

 

همچنین بخوانید:

اشتباهات رایج در مورد باتری گوشی ؛

چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می کند؟

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش