دلایل از بین رفتن اطلاعات هارد

 

دلایل از بین رفتن اطلاعات هارد

دلایل از بین رفتن اطلاعات هارد

به طور کلی از دست رفتن اطلاعات هاردهای اکسترنال به دو دلیل سخت افزاری و نرم افزاری اتفاق می‌افتد.

دلایل سخت افزاری خرابی هارد

  1. خرابی هد
  2. بدسکتور
  3. خرابی موتور اسپیندل
  4. ضربات ناگهانی
  5. شوک و نوسانات برق
  6. شکستن بورد
  7. کاهش طول عمر صفحات هارد

دلایل نرم افزاری از دست دادن اطلاعات

  1. خرابی فریمور
  2. ویروس‌ها و باج افزارها
  3. عدم دسترسی به پارتیشن‌ها
  4. عدم شناسایی هارد
  5. خرابی جدول پارتیشن
  6. فرمت شدن
  7. حذف کردن
  8. خرابی سیستم فایل
  9. اتصال به دستگاه‌های مختلف

چرا باید هارد را در کیف مخصوص محافظت کنیم؟

هاردهای اکسترنال به دلیل قابل حمل بودن، در معرض ضربه خوردن‌ و مشکلات فیزیکی بیشتری نسبت به هاردهای اینترنال هستند.  برای جلوگیری از خرابی و مشکلات فیزیکی این نوع حافظه، زمان جابجایی هارد باید احتیاط کرده و به آرامی این کار را انجام دهید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما از کیف‌های مخصوص هارد استفاده کنید. گرچه با وجود کیف باز هم می‌بایست دقت کافی در زمان حمل و نقل را به عمل آورید.

چرا نباید هارد را به هر دستگاهی وصل کرد؟

گرچه هارد را با کمک پورت می‌توان به تلویزیون، گوشی همراه و وسایل اینچنینی متصل کرد، اما توصیه می‌شود که این کار را در دفعات زیاد تکرار نکنید. بسیاری از درایوهای اکسترنال از نوع HDD و SSD بر اساس نوعی پارتیش‌بندی تحت عنوان GPT کار می‌کنند. GPT به کاربر اجازه می‌دهد از تمام ظرفیت ذخیره‌سازی هارد دیسک بر روی یک کامپیوتر استفاده کند. اما این سیستم پارتیشن‌بندی ممکن است توسط تلویزیون شما قابل شناسایی نباشد. همچنین احتمال فرمت هم در زمان اتصال هارد به کامپیوتر و موبایل بالاست. با تایید فرمت توسط شما ممکن است برای همیشه تمام اطلاعات‌تان را از دست بدهید.

از کجا بفهمیم هارد خراب است یا سالم؟

برای این‌که از سالم یا خراب بودن هارد خود مطمئن شوید، به نکات زیر دقت کنید:

  1. مدت زمان دسترسی به اطلاعات زیاد شود. بعنوان مثال سیستم برای خواندن یک هارد 1 ترابایتی بیشتر از یک ساعت طول بکشد.
  2. باز نشدن فیلم و عکس و افت کیفیت آن‌ها
  3. درصد پیشرفت عملیات درخواستی، ثابت بماند.
  4. سر و صدای زیاد هارد
  5. مصرف cpu  و ram بالای در رایانه

 

اگر هارد خراب شد چه کنیم؟

برای بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد اکسترنال، در صورت اهمیت بالای اطلاعات هارد، بهترین کار این است که هیچ کاری انجام ندهید! فقط حافظه را از سیستم خود جدا کنید. سپس با متخصصان ریکاوری حافظه و بازیابی اطلاعات مشورت کرده و در صورت لزوم، درایو خود را برای ریکاوری در اختیار آن‌ها قرار دهید.

هر چقدر کمتر برای ریکاوری کردن اطلاعات خود سعی کنید بهتر است. در صورت حذف شدن اطلاعات، اگر داده‌های جدیدی بر روی فایل حذف شده کپی نشود اطلاعات بر روی هارد باقی خواهد ماند. انجام دادن هر کاری در کامپیوتر ممکن است باعث از بین رفتن دائمی فایل‌ها شود. حتی مرور صفحات وب در اینترنت باعث ایجاد کوکی یا کش در محل ذخیره اطلاعات حذف شده می‌شود. هرچقدر که شما اطلاعات بیشتری را پس از پاک کردن فایل‌ها روی هارد بریزید احتمال بازیابی آن‌ها به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

در اینترنت برخی راهکارها مثل گرما دادن به هارد دیسک، تکان دادن آن، خشک کردن آن در اجاق و قرار دادن آن در فریزر پیشنهاد می‌شود. دقت کنید که همه‌ی این کارها بدون منطق و غیر علمی بوده و باعث ایجاد آسیب‌های بیشتر می‌شوند.

برای ریکاوری هارد باید چکار کنیم؟

برای بازیابی دیتای حذفی هارد خراب، ابتدا باید مطمئن شویم که هارد از لحاظ سخت‌افزاری تا چه حدی آسیب دیده است. بعد از تشخیص میزان آسیب قطعه، باید به بازیابی اطلاعات هارد بپردازیم. برای بازیابی هارد ضربه خورده، باید تمامی موارد فنی و سخت‌افزاری هارد را چک شوند. چرا که اگر هارد دارای خرابی یا مشکل باشد در هنگام بازیابی اطلاعات هارد ممکن است مشکلات دیگری پیش آیند.

اگر اطلاعات‌تان مهم است، بهترین روش برای ریکاوری هارد این است که این کار را به متخصصین حوزه بازیابی که هزاران بار هارد دیسک‌ها را تست و بازیابی کرده‌اند، بسپارید. چرا که بازیابی اطلاعات هارد دیسک سوخته و خراب در اکثر اوقات می‌تواند بسیار پیچیده باشد. این کار اصلاً کار مهندسین نرم‌افزار یا خدمات کامپیوتری نیست.

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش