همه چیز درباره اس اس دی ( راهنمای خرید حافظه SSD )

SSD چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

اس اس دی یا Solid State Drive (SSD) نوعی حافظه ذخیره سازی قابل استفاده در لپ تاپ‌ها و کامپیوترها است که درست همانند هارد دیسک به عنوان حافظه اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف هارد دیسک‌ها که دارای قطعات مکانیکی، کُند و حساس به لرزش و ضربه هستند، در اس اس دی فقط از تراشه‌های حافظه فلش و قطعات غیر متحرک استفاده شده است که مزایای متعددی نسبت به هارد دیسک دارد.

در حالی که هارد دیسک‌های مکانیکی دارای لرزش، سرعت خواندن و نوشتن پایین و حساسیت زیاد نسبت به ضربه هستند، اس اس دی‌ها سرعت خواندن و نوشتن بالاتر و تأخیر تقریباً ناچیز دارند. همچنین اس اس دی‌ها کم مصرف‌تر، باریک و سبک‌تر و بدون لرزش بوده و در برابر ضربه حساس نیستند.

 

از آنجایی که اس اس دی‌ها فاقد قطعات متحرک و مکانیکی هستند، Solid State یا بدون حرکت نامیده می‌شوند که سالید بودن به معنای وضعیت جامد نیست.

 

کاربرد و استفاده SSD چیست؟

معمولاً از SSD برای نصب سیستم عامل، برنامه‌ها و درایورها استفاده می‌شود و هارد دیسک به ذخیره کردن و نگه داری فایل‌ها اختصاص می‌یابد.

SSD ها سرعت بسیار بیشتر و تأخیر کمتری نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی دارند که باعث می‌شود عملکرد سیستم عامل، برنامه‌ها و تجربه کار با کامپیوتر بسیار روان‌تر شود و تأخیر هم کاهش یابد. برای نمونه باز کردن برنامه فتوشاپ از روی اس اس دی نسبت به هارد دیسک بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

داشتن SSD باعث افزایش کلی سرعت کامپیوتر و عملکرد روان‌تر تقریباً تمامی کارها می‌شود.

 

اس اس دی نوع 2.5 اینچی (SATA)

 

رایج‌ترین و ارزان‌ترین نوع اس اس دی‌ها همان درایوهای 2.5 اینچی با ضخامت 7 میلی متر هستند. SSD های 2.5 اینچی تقریباً در تمامی کامپیوترها و اغلب لپ تاپ‌ها قابل نصب هستند یا می‌توانید با استفاده از کدی (Caddy) آنها را جایگزین هارد دیسک‌های 3.5 اینچی کنید.

SSD های 2.5 اینچی جز در محصولات سرور، از رابط حافظه SATA بهره می‌گیرند که کُندترین رابط مورد استفاده برای اس اس دی‌ها است.

 

اس اس دی نوع mSATA

 

برخی لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای قدیمی یا کوچک از فرم فاکتور mSATA پشتیبانی می‌کنند که بسیار کوچک‌تر از اس اس دی‌های 2.5 اینچی است. این اس اس دی‌ها نیز از رابط کُند و غیر سریع SATA استفاده می‌کنند

 

اس اس دی‌های نوع M.2

کوچک‌ترین و مدرن‌ترین فرم فاکتور اس اس دی‌ها M.2 است که در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود. رایج‌ترین اندازه مورد استفاده در لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ M.2 2280 با طول 80 میلی متر و پهنای 22 میلی متر است.

 

 

اس اس دی‌های M.2 می‌توانند دارای رابط قدیمی SATA یا رابط جدیدتر و پرسرعت‌تر PCI Express (PCIe) با پروتکل  NVM Express (NVMe باشند.

 

همچنین فرم فاکتورهای غیر رایج دیگری چون U.2 ،NF1 ،XFMEXPRESS و EDSFF هم وجود دارد که کمتر رایج هستند و برای کاربران معمولی کاربردی ندارند.

 

مزایای SSD نسبت به هارد دیسک مکانیکی

SSD ها (نگوییم هارد SSD) مزایای متعددی نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی دارند که پیش‌تر در این راهنمای خرید اس اس دی به برخی از آنها اشاره کردیم. افزون بر اینکه SSD ها سریع‌تر از هارد دیسک مکانیکی هستند و تأخیر پایین‌تری هم دارند، کم مصرف‌تر، سبک‌تر و کوچک‌تر و مقاوم‌تر هم هستند. نصب SSD ها هم آسان‌تر از هارد دیسک‌ها است.

SSD ها قطعات مکانیکی ندارند که باعث کاهش شدید وزن و اندازه آنها شده است. همچنین حمل و جابجایی SSD ها بسیار آسان است.

مزیت دیگر SSD ها طول عمر و مقاومت بیشتر آنها است. SSD ها قطعات مکانیکی ندارند و به همین دلیل در برابر ضربه و لرزش بسیار مقاوم‌تر هستند. همچنین به دلیل نبود قطعات مکانیکی در SSD ها، دچار استهلاک مکانیکی نمی‌شوند. البته SSD ها هم طول عمر مشخصی دارند که در بخش‌های بعدی نوشتار پیش رو به آن خواهیم پرداخت.

به طور خلاصه می‌توان گفت SSD ها از هر نظر بهتر از هارد دیسک‌های مکانیکی هستند.

 

شاید این مطلب رو هم دوست داشته باشی:

دمای قطعات کامپیوتر چقدر باید باشد؟ + معرفی نرم افزار

 

معایب SSD نسبت به هارد دیسک مکانیکی

با وجود تمامی مزایایی که SSD دارد، این فناوری معایب خاص خود را هم دارد. اولین و بزرگ‌ترین عیب SSD ها قیمت بالاتر آنها است. به همین دلیل معمولاً اس اس دی‌ها ظرفیت پایین‌تری نسبت به هارد دیسک‌های مکانیکی دارند تا هزینه تمام شده کمتر شود. البته امکان خرید SSD های چند ترابایتی هم وجود دارد.

به دلیل همین قیمت بالاتر SSD ها معمولاً کاربران استفاده از SSD را به نصب سیستم عامل و برنامه‌ها یا فایل‌های کاری محدود می‌کنند و از یک هارد دیسک برای نگه داری فایل‌های دیگر استفاده می‌شود.

به این ترتیب از معایب اس اس دی می‌توان قیمت بالا و ظرفیت پایین‌تر نسبت به هارد دیسک‌ها را برشمرد.

 

طول عمر یا دوام SSD ها

تراشه‌های حافظه بکار رفته در اس اس دی‌ها دارای طول عمر مشخصی (برحسب تعداد دفعات پاک کردن سلول‌ها) است و هرچقدر که بیشتر بر روی آن داده نوشته و پاک شود، از عمر آن کاسته می‌شود.

معمولاً طول عمر یا دوام اس اس دی‌ها بر حسب «حجم قابل نوشتن در طول عمر» (TBW) بیان می‌شود که یکای آن ترابایت است. برای نمونه دوام یک اس اس دی می‌تواند 30 ترابایت نوشتن در طول عمر آن باشد و سازنده بیشتر از 30 ترابایت نوشتن را تضمین نمی‌کند. البته این عدد تخمینی است و گاهی اس اس دی‌ها بسیار زودتر خراب می‌شود یا با عبور از مقدار TBW هم بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.

همچنین در مواردی طول عمر اس اس دی‌ها بر حسب «تعداد دفعات قابل نوشتن در طول روز» (DWPD) بیان می‌شود که به معنای تعداد دفعات نوشتن ظرفیت اسمی به مدت معین (معمولاً طول وارانتی) است. برای نمونه اگر طول عمر یک اس اس دی 256 گیگابایتی 2DWPD به مدت 1 سال عنوان شود، به معنای طول عمر معادل 184 ترابایت نوشتن ((تعداد دفعات نوشتنXظرفیت)Xتعداد روزها) است.

 

 

اگر به دنبال ارزان‌ترین SSD بازار ایران برای استفاده در لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ هستید و خرید SSD با کم ترین قیمت اولویت شما است، ما PNY CS900 را پیشنهاد می‌کنیم.

هرچند اس اس دی ارزان PNY CS900 جزء بهترین‌ها نیست و با اندکی افزایش بودجه می‌توان برندهای به مراتب معتبرتری چون ای دیتا (ADATA) خریداری کرد، اما برای استفاده معمول قابل قبول است و مشکلی ایجاد نمی کند. لازم به ذکر است PNY CS900 بهتر از اس اس دی‌های متفرقه و ارزان قیمت چینی با برندهای ناشناخته و نامعتبر است.

در ساخت PNY CS900 از کنترلر باسابقه فایسون در ترکیب با تراشه‌های حافظه TLC چند لایه (احتمالاً ساخت توشیبا) استفاده است.

اس اس دی ارزان قیمت پی ان وای با حداقل هزینه همان مزایای ارتقای هارد دیسک به SSD را به شما ارائه می‌کند و می‌توانید از افزایش سرعت بوت، اجرای برنامه‌ها و کار با کامپیوتر برخوردار شوید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: 120 گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر 550 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر 540 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: -
  • سرعت نوشتن تصادفی: -
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : -
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF):2 میلیون ساعت

 

خرید اس اس دی 120 گیگابایت PNY مدل CS900

 

شاید این مطلب رو هم دوست داشته باشی:

راهنمای خرید کیبورد آبان 1401

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش