روش های جلوگیری از شنود تلفن همراه و علائم آن

 

نکات ساده برای جلوگیری از شنود تماس گوشی

  • به صورت مرتب، تنظیمات حریم خصوصی دستگاه و برنامه‌های خود را مدیریت کنید. همچنین به گزینه‌های امنیتی برنامه جدیدی که نصب می‌کنید و یا به روز رسانی می‌کنید نیز دقت کنید.
  • قبل از دادن مجوز ضبط صدا یا دوربین، به نوع برنامه درخواست دهنده دقت کنید. اگر این درخواست از طرف یک پیام رسان یا شبکه اجتماعی باشد، دادن مجوز منطقی است. اما اگر برای مثال برنامه بازی سودوکو درخواست ضبط صدا دارد، باید شک کنید که ممکن است نرم افزار شنود تلفن همراه باشد.
  • نباید اجازه دهید افراد غریبه به تلفن همراه شما نزدیک شوند.
  • گوشی را با یک رمزعبور، پین و اثرانگشت رمزگذاری کنید و رمز را در اختیار هیچکس قرار ندهید.
  • گاهی ممکن است شنودهای مینیاتوری روی گوشی نصب شود که پیدا کردن آن‌ها نیز دشوار است. بنابراین برای جلوگیری از شنود تلفن ثابت و همراه آن را نزد فروشگاه‌های حرفه ای و معتبر قرار دهید.
  • مراقب لینک‌های دریافتی باشید. برخی لینک‌ها در پیامک‌ها ممکن است منجر به نصب بدافزار در گوشی شما شوند.
  • برای جلوگیری از ضبط تماس و شنود مکالمات گوشی، بلوتوث خود را در مکان‌های شلوغ روشن نکنید. روشن کردن بلوتوث در مکان‌های شلوغ می‌تواند باعث شود که تلفن شما در حالت شنود قرار بگیرد.
  • برای جلوگیری از ضبط تماس و شنود مکالمات گوشی، به اتصال‌های Wi-Fi ناامن و نا آشنا متصل نشوید. معمولاً در مکان‌های عمومی تعدادی Wi-Fi عمومی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها امن نیستند. بنابراین ابتدا از امنیت اتصال مطمئن شوید و سپس به Wi-Fi متصل شوید.
  • برنامه‌ها را فقط و فقط از منابع معتبری مثل گوگل‌پلی و اپ‌استور دانلود کنید و تا جای ممکن برنامه‌های کرک شده را روی گوشی نریزید.
  • گوشی را روت یا جیل‌بریک نکنید.
  • برای جلوگیری از شنود گوشی تلفن همراه، قابلیت تایید کد دومرحله‌ای را برای تشخیص و تایید هویت تمام حساب‌هایی که در گوشی استفاده می‌کنید، فعال کنید.
  • فایل‌های ضمیمه‌ای که از افراد ناشناس در ایمیل خود دریافت می‌کنید را دانلود و باز نکنید.

 

چطور شنود تلفن همراه خود را تشخیص بدهیم:

برنامه های ناشناس:

می‌توانید به فهرست برنامه‌های گوشی بروید و ببینید

 

دستگاه شما روت شده است:

روت کردن یا جیل‌بریک کردن یک گوشی به کاربران این امکان را می‌دهد تا محدودیت‌های رسمی گوگل و اپل را دور بزنند و بتوانند برنامه‌ها را از منابعی غیر از اپ‌استور یا گوگل‌پلی دانلود کنند. اگر دستگاه شما روت شده یا جیل‌بریک شده است و خود شما این کار را انجام ندادید، احتمال شنود گوشی آیفون یا اندروید شما بسیار بالاتر می‌رود.

برای آنکه ببینید یک گوشی اندروید روت شده یا خیر می‌توانید برنامه Root Checker را دانلود کنید. برای آیفون برنامه Cydia قابل دسترس است.

 

باتری با سرعت زیادی کاهش پیدا می کند

 در صورتی که یک بدافزار مدام در پس‌زمینه مشغول فعالیت باشد، باتری شما سریع‌تر از حالت عادی شارژ خالی می‌کند.

 

گوشی داغ می کند

اگر دستگاه شما مدام داغ می‌کند، به خصوص زمانی که در حال استفاده از آن نیستید، این احتمال وجود دارد که داغی دستگاه نشانه وجود یک بدافزار روی آن باشد.

 

مصرف بسیار زیاد اینترنت:

اگر مصرف اینترنت شما به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرده، ممکن است یک بدافزار مقصر باشد. این بدافزارهای جاسوسی، اطلاعاتی که از شما به سرقت می‌برند را باید به فردی که آن را روی گوشی نصب کرده ارسال کنند در نتیجه مصرف اینترنت شما بالا خواهد رفت

 

همچنین بخوانید :

افزایش امنیت واتساپ

 

فعالیت های مشکوک در حالت استندبای:

اگر نمایشگر یک دفعه روشن و خاموش می‌شود یا از بلندگوی گوشی صدا می‌آید، ممکن است نشانه‌ای وجود بدافزار باشد.

 

مشکل در خاموش کردن گوشی:

برخی بدافزارها ممکن است در پروسه خاموش کردن گوشی مداخله کنند و یا اجازه این کار را به شما ندهند یا کاری کنند که گوشی پس از مدت طولانی خاموش شود.

 

پیامک های عجیب و غریب:

پیامک‌ها یکی از راه‌هایی هستند که بدافزارها با استفاده از آن می‌توانند به ارسال و دریافت اطلاعات بپردازند. اگر پیامکی دیدید که خودتان ارسال نکرده بودید، احتمالا یک مشکلی وجود دارد. علاوه بر این حواستان به پیامک‌های دریافتی هم باشد. بدافزارهای جاسوسی برخی اوقات از طریق پیامک با هکر ارتباط برقرار و دستوراتشان را دریافت می‌کنند.

 

راه های لغو شنود مکالمات گوشی موبایل؛ چگونه گوشی خود را از کنترل خارج کنیم؟

 

ساده ترین راه برای جلوگیری از شنود تلفن همراه، استفاده از نرم افزارهای آنتی‌ویروس معتبر است. این برنامه‌ها گوشی شما را اسکن کرده و در صورتی که بدافزاری در آن پیدا کنند، گوشی را پاکسازی می‌کنند.

 

پاک کردن برنامه به صورت دستی:

 

ابتدا گوشی را در حالت Safe Mode بالا بیاورید. سپس به فهرست برنامه‌ها بروید و بدافزار را پیدا کنید. برخی برنامه‌های جاسوسی با اسامی نصب می‌شوند که شما به آن‌ها اعتماد کنید. مثلا ممکن است یک بدافزار با اسم SyncManager نصب شده باشد. یا یک برنامه دیگر با اسم Update service نشان داده شود.

بنابر این باید هرکدام را جداگانه بررسی کنید. می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و اگر چنین برنامه‌هایی با این اسم‌ها در وبسایت‌های معتبر وجود نداشت، به احتمال زیاد بدافزار هستند. حالا هرکدام که مشکوک بود را حذف کنید. اگر گزینه حذف برایش فعال نبود به مسیر Settings > Security > Advanced > Device Administrators بروید و تیک کنار آن برنامه را بردارید و بعد دوباره برای حذف کردنش تلاش کنید. حالا دیگر از ضبط تماس جلوگیری کردید و کافی است گوشی را ریستارت کنید و در حالت عادی و نه Safe Mode بالا بیاورید.

 

ریست فکتوری گوشی:

در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که بدافزار از گوشی حذف شده است. البته تمام اطلاعاتتان از گوشی حذف می‌شود بنابر این اول از مواردی که نیاز دارید پشتیبان تهیه کنید. پس از ریست فکتوری، تمام رمزهای عبوری که برای حساب‌هایتان در وبسایت‌ها و سرویس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌دادید را هم عوض کنید.

 

همچنین بخوانید :

 

آموزش باز کردن قفل آیفون بدون پسورد

 

لغو شنود مکالمات گوشی موبایل در آیفون:

اگر گوشی شما دست افراد نامطمئن قرار بگیرد می‌توانند به راحتی از کنترل‌های والدین اپ‌استور سو استفاده کرده یا گوشی را جیل‌بریک کنند. در این صورت می‌توانند برنامه‌های نامعتبر را روی آیفون شما نصب کنند. برای آنکه مطمئن شوید برنامه ناشناسی روی گوشی نصب نیست به فهرست برنامه‌های گوشی بروید و به دنبال‌ برنامه‌های ناشناسی مثل mSpy یا Find my Friends and Family یا Spy Phone Phone Tracker بگردید و آن را حذف کنید.

 

آپدیت iOS:

با آپدیت کردن iOS هر برنامه ناشناسی که در گوشی باشد حذف می‌شود و اگر گوشی شما جیل‌بریک شده باشد هم به حالت اول برمی‌گردد.

 

فکتوری ریست:

مانند اندروید، در iOS هم با فکتوری ریست می‌توانید تمام برنامه‌ها و بدافزارهای جاسوسی را از گوشی حذف کنید. البته در اینجا هم تمام اطلاعاتی که در گوشی دارید حذف می‌شود پس بهتر است ابتدا از آن‌ها پشتیبان بگیرید.

 

برخی از این نرم‌افزارها حتی در فهرست برنامه‌های گوشی ظاهر نمی‌شوند و شما اصلا متوجه نصب شدنشان نمی‌شوید. این برنامه‌ها علاوه بر شنود مکالمات می‌توانند تمام کارهایی که با گوشی می‌کنید را ضبط و برای یک شخص دیگر ارسال کنند. مثلا می‌توانند تصاویر، فایل‌ها و اطلاعات دستگاه را علاوه بر شنود مکالمات، از گوشی شما سرقت کنند. حتی برخی از آن‌ها می‌توانند از طرف شما پیامک ارسال کنند.

دانلود برنامه : شناسایی برنامه های مخفی اندروید

 

 کد #62# چیست؟

این کد برخلاف باور عمومی، کد شنود مکالمات تلفن همراه نیست و در اکثر مواقع شماره تلفن صندوق صوتی سیم‌کارت شما را نشان می‌دهد. اگر گوشی را جواب ندهید مخاطب به صورت خودکار به این شماره هدایت شده و می‌تواند برای شما یک پیام صوتی بگذارد. برای آن که مطمئن شوید این شماره معتبر است، می‌توانید با اپراتور تماس بگیرید و شماره را با آن‌ها چک کنید.

 

نشانه ضبط كردن صدا هنگام تماس چیست؟

برنامه‌های رسمی خود گوشی معمولا یک میکروفون در بالای صفحه نشان می‌دهند. اما بدافزارها در بیشتر مواقع علامتی ندارند و به صورت مخفیانه تماس‌ها را شنود می‌کنند.

 

همچنین بخوانید :

 

سرعت گوشیتو چند برابر کن

 

دلایل شارژ نشدن و خراب شدن پاور بانک چیست؟

۴
از ۵
۱۱ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش