کاهش دمای کارت گرافیک

چگونه دمای کارت گرافیک کامپیوتر را کنترل کنیم؟

 

چگونه دمای کارت گرافیک کامپیوتر را کنترل کنیم؟

 

پیش از اینکه به موضوع مهم دمای کارت گرافیک و نمایش آن بپردازیم، باید در نظر داشته باشید که دمای GPU به سرعت تغییر می‌کند و تابع میزان بار (لود)، فرکانس و میزان گرما است. بنابراین دمای گرافیک همیشه ثابت نیست و هر لحظه می‌تواند تغییر کند، از همین رو اگر بخواهید دمای کارت گرافیک خود را بفهمید، باید دنبال بیشینه، میانگین و کمینه دما باشید.

برای نمونه اگر در حین اجرای یک بازی اقدام به چک کردن دمای کارت گرافیک کنید، مقدار آن کاملاً به میزان سنگین بودن صحنه بازی بستگی دارد. از همین رو مفاهیمی چون کمینه، بیشینه و میانگین دمای کارت گرافیک اهمیت می‌یابد.

 

پس بخوانید:

دمای قطعات کامپیوتر چقدر باید باشد؟ + معرفی نرم افزار 

 

 

نکته: دمای یک کارت گرافیک در استفاده عادی یا وب‌گردی می‌تواند در بازه 40 تا 45 درجه باشد اما در کار با فتوشاپ به 55 درجه برسد و در گیمینگ شاهد دمای تا 70 درجه نیز باشید. بنابراین دمای کارت گرافیک کاملاً به میزان لود آن و سرعت چرخش فن‌ها بستگی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت دمای نرمال کارت گرافیک تقریباً در بازه 65 تا 80 سانتی‌گراد است. البته آنچه که اشاره شد مربوط به بیشیمه دما در گیمینگ است و این احتمال وجود دارد که در بنچمارک‌ها و تست‌های استرس شاهد دماهای بالاتر باشد.

 

تنظیم دمای GPU

 

برای اینکه بتوانید دمای کارت گرافیک را پایین بیاورید، سه راه وجود دارد. اولین و آسان‌ترین آنها افزایش دستی سرعت چرخش فن کارت گرافیک است. ممکن است یک کارت گرافیک با وجود رسیدن به دمای 80 درجه هنوز تنها با 60 درصد سرعت چرخش فن‌های خود کار کند تا نویز را پایین نگه دارد. شما می‌توانید با افزایش دستی سرعت فن‌ها از طریق برنامه‌هایی چون Afterburner، دمای کارت گرافیک را پایین بیاورید. با این حال معمولاً این کار با افزایش چشمگیر نویز و کاهش طول عمر فن‌ها همراه است.

 

 

راه سوم برای کاهش دمای کارت گرافیک، سویچ به حالت‌های Silent یا غیرفعال کردن اورکلاک کارخانه‌ای کارت گرافیک است. اگر یک کارت اورکلاک شده دارید یا پروفایل OC آن را فعال کرده‌اید، بازگشت به فرکانس‌های پیشفرض می‌تواند به کاهش دما حسابی کمک کند. همچنین باید در نظر داشت اورکلاک کردن موجب افزایش دمای کارت گرافیک می‌شود.

در نهایت گزینه سوم برای کاهش دمای کارت گرافیک، تقویت تهویه کیس از طریق نصب فن‌های اضافی یا قوی‌تر است. اگر فشار هوای داخل کیس شما بیشتر باشد، گرما بهتر دفع می‌شود و شاهد کاهش کلی دمای قطعات خواهید بود.

 

دانلود MSI Afterburner 4.6.5 نرم افزار اورکلاک کارت گرافیک (soft98.ir)

 

نکته: سرویس دوره ای و منظم سیستم مخصوصا کارت گرافیک و پردازنده کمک بزرگی به کاهش دما و بهبود عملکرد سخت افزارها میکند.

 

 

پرسش‌های متداول

آیا دمای 80 درجه سانتی‌گراد برای کارت گرافیک گرم است؟

به طور کلی بیشینه دمای 80 درجه در گیمینگ بالا نیست، اما اگر کارت گرافیک شما ضعیف و کم مصرف است، شاید بخواهید وضعیت تهویه و فن‌ها را بررسی کنید.

حداکثر دمای نرمال GPU چقدر باید باشد؟

دمای نرمال گرافیک بسته به مدل آن متفاوت است، با این حال می‌توان گفت 65 تا 80 درجه طبیعی است.

دمای کارت گرافیک هنگام بازی چقدر باشد اوکی است؟

اگر دمای کارت گرافیک شما از 80 درجه فراتر نمی‌رود و فن‌های آن با صدای آزار دهنده کار نمی‌کنند، مشکلی وجود ندارد.

دمای کارت گرافیک خیلی بالا چقدر است؟

دمای گیمینگ بیش از 90 درجه را می‌توان غیرعادی و نشانه داغ شدن کارت گرافیک تلقی کرد.

آیا 90 درجه برای کارت گرافیک خیلی گرم است؟

بله، دمای 90 درجه برای کارت گرافیک بالا است و باید آن را از نظر سلامت فن‌ها، خشک نشدن خمیر و تهویه کیس بررسی کرد.

 

پس بخوانید:

دمای قطعات کامپیوتر چقدر باید باشد؟ + معرفی نرم افزار 

دلایل هنگ ویندوز و سیستم چیست؟ راه حل رفع مشکل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ

در هنگام خرید کیس کامپیوتر به چه عواملی توجه کنیم؟ 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش