علت خاموش شدن ناگهانی خودکار سیستم

علت خاموش ناگهانی شدن خودکار سیستم

 

مطلب قبلی:

علت روشن شدن کامپیوتر به صورت خودکار و رفع آن 

 

دلایل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر

کامپیوتر ممکن است به دلایل مختلفی اعم از سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری به صورت ناگهانی خاموش شود که در ادامه به برخی از مهمترین علت‌ها و رفع مشکل آن می‌پردازیم.

 

خمیر سیلیکون روی پردازنده خاصیتش را از دست بدهد

این عامل باعث می‌شود که حرارت پردازنده به درستی به خنک‌کننده و هیت سینک منتقل نشود، ‌ای مورد در سیستم‌های قدیمی یک مسأله عادی است.
برای برطرف کردن حل این مشکل شما باید یک خمیر سیلیکون با کیفیت تهیه کنید، درب کیس را باز کنید سپس خنک‌کننده را از پردازنه جدا کنید و خمیر سیلیکون را عوض کنید.

 

همچنین بخوانید:

خمیر سیلیکون چیست 

 

کثیف شدن فن و گرمای بیش از حد سیستم

استفاده زیاد از کامپیوتر باعث بالا رفتن بیش از حد درجه حرارت سیستم می‌شود که در این شرایط دیگر فن خنک‌کننده نمی‌تواند پاسخگوی این مشکل باشد و به همین خاطر سیستم به صورت خودکار جریان برق را قطع می‌کند و سیستم خاموش می‌شود.
دلیل دیگر برای خاموش شدن اتوماتیک سیستم، کثیف بودن فن‌های کیس،  پردازنده CPU و کارت گرافیک است. گرد و غبار جمع شده در بین پره‌های فن، مانع گردش هوا می‌شوند و این باعث داغ شدن پردازنده و قطعات داخلی و در نهایت خاموش شدن سیستم می‌شود.

پس سرویس به موقع سیستم و لپ تاپ فراموش نشه!

 

خرید انواع فن خنک کننده cpu

 

خرابی پاور کامپیوتر

خرابی پاور یا منبع تغذیه، دلیل مهم دیگری است که می تواند موجب خاموش شدن کامپیوتر به صورت ناگهانی شود. این قطعه باید برق مورد نیاز سایر قطعات کامپیوتر را تامین کند. در نتیجه زمانی که پاور آسیب می بیند و قادر به تامین برق مورد نیاز سیستم نیست، قاعدتا کامپیوتر به صورت ناگهانی خاموش می شود. از طرفی اگر هرگونه نوسانات برقی در سیستم اتفاق بیفتد و پاور در برق رسانی به مادربرد به مشکل بربخورد نیز سیستم به صورت خودکار خاموش می شود.

 

خرید انواع پاور

 

CPU یا GPU اورکلاک شده

اگر اورکلاک را در رایانه خود فعال کرده باشید، ممکن است باعث شود رایانه شما هنگام انجام فعالیت‌های سنگین‌تر مانند بازی یا پردازش ویدیو به‌طور ناگهانی خاموش شود. مطمئن شوید اورکلاک در لپ تاپ یا رایانه شخصی شما غیرفعال است و سپس علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و روشن نشدن آن را بررسی کنید.فعال بودن گزینه اورکلاک در سیستم می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی سیستم شود.

به طور کلی اورکلاک کردن سیستم برای افزایش قدرت آن در انجام عملیات های سنگین ماننده بازی انجام میشود که در مواردی باعث نا پایداری سیستم میشود.

 

خرابی قطعات سخت‌افزاری

کوچکترین اشکال در برد لپ تاپ یا کیس ، خرابی رم ، خرابی گرافیک و cpu ، خرابی در هارد دیسک و بقیه اجزا میتواند یکی از علت های خاموش شدن ناگهانی سیستم یا لپ تاپ باشد.

 

 

خرابی باتری

باتری لپ‌تاپ یکی از مهم‌ترین قطعات آن است که نقش مهمی در سالم بودن و درست کار کردن سیستم ایفا می‌کند. در واقع علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌تواند به خاطر خرابی و یا فاسد شدن باتری باشد. زمانی که یکی از سلول‌های باتری دچار مشکل شود، یک نوع حالت نارسانا در کل سیستم باتری به وجود خواهد آمد.

فقط کافی است که لپ‌تاپتان را بدون باتری استفاده کنید تا ببینید آیا سیستم‌تان دچار خاموشی می‌شود یا خیر. اگر با درآوردن باتری لپ‌تاپتان، مشکل برطرف شد، بدون شک علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما از باتری بوده و باید آن را تعویض کنید.

 

همچنین بخوانید:

تست سلامت باتری لپ تاپ

 

ویروسی شدن کامپیوتر

گاهی اوقات ویروسی بودن فایل و یا حتی مشکلی کوچک در نصب برنامه می‌تواند باعث این اتفاق شده باشد. این مورد می‌تواند یکی از نادر‌ترین علت‌های خاموش شدن سیستم باشد اما باز هم امکان آن وجود دارد و برای حل این مشکل، شما باید آنتی ویروس روی سیستم خود نصب کنید، در ضمن اگر حس کردید برنامه و یا نرم‌افزاری باعث ایجاد این مشکل شده است، برنامه را حذف کرده و مجدداً سیستم را راه‌اندازی کنید.

 

خرید آنتی ویروس با دریافت آنی سریال بدون نیاز به ارسال پستی

 

درایورهای دستگاه قدیمی، گم یا خراب شده

گاهی داریور قطعه سخت افزاری است که باعث بروز مشکل می‌شود. درایورهای ناسازگار می‌توانند مشکلات زیادی را ایجاد کنند. اگر سیستم‌عامل خود را دستکاری کرده‌اید یا درایورهای رایانه خود را تغییر داده‌اید، این موضوع نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ با باتری معیوب هم یکی از دلاسل خاموش شدن سیستم است.

مجموعه درایورهای سیستم Snappy Driver Installer 2022 نسخه بیست و سوم از نشر پرنیان 

 

عدم استفاده از کول پد

علاوه بر دور کردن لپ‌تاپتان از فضای گرم، باید حتما برای سیستم‌تان یک کول‌پد باکیفیت خریداری کنید.

چرا که اگر برای کول‌پد خوب هزینه نکنید، در آینده باتری‌تان فاسد شده و علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ ایسوس شما هم، به این موضوع ربط پیدا خواهد کرد. وجود یک سیستم خنک‌کننده، هم عمر باتری را بالاتر برده و هم جلوی آسیب رسیدن به قطعات و سخت‌افزارهایی مانند CPU و کارت گرافیک را خواهد گرفت.

خرید کولپد

 

همچنین بخوانید:

دلایل هنگ ویندوز و سیستم چیست؟ راه حل رفع مشکل هنگ کردن کامپیوتر و لپ تاپ

 

دلایل کلی خاموش شدن ناگهانی سیستم:

اجرای بازی‌های سنگین

اجرای همزمان نرم‌افزارهای سنگین

خرابی سیستم خنک‌کننده

خرابی شارژر و عدم شارژ صحیح

بروز مشکلاتی در بوت شدن سیستم عامل

داغ شدن بیش از حد CPU بدلیل خرابی و کثیفی فن یا از بین رفتن خمیر سیلیکون

از کار افتادن فن پردازنده ب دلیل کثیفی یا عدم سرویس

بروز مشکلاتی در پاور کامپیوتر به علت نوسانات برق

ایجاد اتصالات کوتاه در مدار کامپیوتر

بروز مشکلاتی در سیستم عامل ویندوز شامل تنظیمات اشتباه و وجود بدافزار ها یا بروز نبودن یا ناسازگار بودن درایور ها 

ویروسی شدن کامپیوتر و عملکرد بدافزارها

اتصال یا گیر کردن کلید پاور و ریسیت

 

سپاسگزاریم از شما که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

همچنین بخوانید:

حل مشکلات ویندوز و رفع کندی کامپیوتر و لپ تاپ

روش های بهینه سازی هارد‌ دیسک و پاکسازی اطلاعات اضافه در ویندوز

دمای قطعات کامپیوتر چقدر باید باشد؟ + معرفی نرم افزار 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش