راهنمای خرید هارد اکسترنال و اینترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال و اینترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال و اینترنال

مهم‌ترین مورد از نکات خرید هارد اکسترنال و اینترنال این است که هدفتان را مشخص کنید. آیا می‌خواهید از هارد جدید در کنسول بازی خود استفاده کنید؟ آیا قصد افزایش حافظه ذخیره‌سازی سیستم کامپیوتری خود را دارید؟ در ادامه می‌توانید به تفصیل مشاوره خرید هارد اکسترنال و اینترنال را مطالعه کنید.

 

1. HDD در مقابل SSD ؛ راهنمای خرید هارد کامپیوتر

پس از مشخص کردن هدفتان از خرید هارد، باید نوع درایو آن را انتخاب کنید. شاید کارکرد SSD و HDD روی کاغذ شبیه به هم باشد، اما کسانی که با سخت‌افزار آشنایی دارند می‌دانند که هر کدام از این دو نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند. هارد SSD نوعی از درایو داده‌ای بوده که به جای استفاده از دیسک‌های فلزی چرخان نمونه‌های سنتی، از حافظه فلش بهره می‌برد. به عبارت دیگر، می‌توانید به SSD به چشم یک USB یا کارت حافظه عظیم نگاه کنید.

 

از جمله برتری‌های SSD بر HDD می‌توان به سرعت خواندن و نوشتن بالاتر، مصرف کمتر برق که خصوصا برای کاربران لپ‌تاپ اهمیت دارد و عمر طولانی‌تر اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، حافظه SSD صدای بسیار کمتری تولید می‌کند. با این حال، باید قیمت گران‌تر هاردهای SSD را نسبت به نمونه‌های HDD در نظر بگیرید. اگر پول فاکتوری تعیین‌کننده برای شماست، پیشنهاد ما در این راهنمای خرید هارد اکسترنال و اینترنال به شما هاردهای HDD سنتی هستند. اگر هدف شما از خرید هارد، ذخیره‌سازی طولانی‌مدت داده‌ها و گرفتن بک‌آپ است، هاردهای HDD انتخابی بهتر و منطقی‌تر خواهند بود.

 

همچنین بخوانید :

اس اس دی 120 گیگابایت PNY مدل CS900

 

در سوی دیگر، اگر قصد نصب بخش اعظمی از داده‌های پرکاربرد یا سیستم عامل خود را روی هارد دارید، SSD انتخاب بهتری است. همان‌طور که در اوایل این راهنمای خرید هارد اینترنال خوب به آن اشاره کردیم، سرعت و عملکرد دو برتری قابل توجه و مهم SSD نسبت به HDD هستند.

 

2. اندازه و رابط کاربری

در این بخش از راهنمای خرید هارد کامپیوتر به اندازه‌های متفاوت این قطعات سخت‌افزاری می‌پردازیم. پس از انتخاب نوع هارد، نوبت به گزینش اندازه و ویژگی‌های جزیی‌تر آن می‌رسد. خوشبختانه، در این قسمت تنها دو انتخاب واقعی وجود دارد. انتخاب درست‌تر نیز بستگی به استفاده و اهداف کاربر خواهد داشت. درایوها در نوع 3.5 اینچی و 2.5 اینچی ساخته می‌شوند. در هارد HDD که اطلاعات را بر دیسک‌های فلزی چرخان ذخیره می‌کند، تعداد بیشتر دیسک‌ها به معنی فضای ذخیره‌سازی گسترده‌تر است. به همین منظور، هاردهای HDD دسکتاپ معمولا 3.5 اینچ بوده و حداکثر 12 ترابایت فضای ذخیره‌سازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

در طرف دیگر، هاردهای HDD لپ‌تاپ نیز معمولا 2.5 اینچ بوده و حداکثر 10 ترابایت فضای ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهند. هاردهای SSD فاقد اجزای متحرک بوده و به همین دلیل، اندازه‌ای کوچک‌تر از هاردهای HDD دارند. اکثر این هاردها در اندازه 2.5 اینچی عرضه می‌شوند. اگر نیاز به قرار دادن یک هارد SSD با این اندازه در خشاب‌های 3.5 اینچی داشتید نیز می‌توانید از آداپتورهای تبدیل مخصوص بهره ببرید. یکی دیگر از نکات مهمی که باید در راهنمای خرید هارد اکسترنال و اینترنال به آن اشاره کنیم، نوع اتصالات است. اکثر هاردهای اینترنال امروزی از رابط‌های SATA استفاده می‌کنند. نمونه‌های قدیمی‌تر نیز از رابط‌های IDE بهره می‌برند. در طرف مقابل، هاردهای اکسترنال از طریق درگاه‌های USB به سیستم شما متصل خواهند شد؛ امری که فارغ از نوع آن‌ها (SSD یا HDD) است.

 

فضای ذخیره‌سازی ؛ راهنمای خرید هارد اکسترنال SSD

یکی از نکات مهم در خرید هارد اکسترنال، فضای ذخیره‌سازی است. بزرگ‌ترین گستره در این حوزه متعلق به هاردهای HDD بوده که در انواع و اقسام ظرفیت‌ها عرضه می‌شوند. به دلیل محدودیت‌های فیزیکی، حداکثر ظرفیت این هاردها برابر با 16 ترابایت است. هاردهای SSD از این لحاظ، کوچک‌تر بوده و حداکثر فضای ذخیره‌سازی آن‌ها در حال حاضر 5 ترابایت است.

 

همچنین بخوانید :

همه چیز درباره اس اس دی ( راهنمای خرید حافظه SSD )

 

سرعت انتقال داده 

در این بخش از راهنمای خرید هارد دیسک با اهمیت فاکتور سرعت انتقال آشنا خواهید شد. عملکرد هاردهای HDD به عوامل متعددی بستگی دارد، با این حال مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان چرخش بر دقیقه (Revolutions Per Minute) دانست. هر چه RPM بیشتر باشد، سرعت انتقال داده‌ها توسط هارد نیز سریع‌تر خواهد بود. در طرف دیگر، سرعت SATA هارد اهمیت چندانی نداشته و می‌توانید آن را نادیده بگیرید. برای مثال، یک هارد مدرن ممکن است با مشخصات 3GB/s و 7200RPM عرضه شده باشد. نخستین عدد، مربوط به سرعت SATA آن بوده و حداکثر سرعت تئوری یک اتصال SATA را نشان می‌دهد. در حال حاضر، هیچ کدام از هاردهای HDD موجود در بازار قادر به انتقال داده‌ها در این سرعت نیستند. با این حال، یک هارد 7200RPM همیشه سریع‌تر از یک نمونه 5400RPM خواهد بود.

 

سرعت کش

هنگامی که یک هارد دیسک به انتقال داده از یک بخش از درایو به بخش دیگر می‌پردازد، از قسمتی مخصوص از حافظه به نام کش یا بافر بهره می‌برد. حافظه کش بیشتر به معنای انتقال سریع‌تر داده‌ها خواهد بود. دلیل این امر نیز ذخیره بیشتر داده‌ها در این حافظه است. هاردهای HDD مدرن از حافظه‌های کش 8 الی 256 مگابایتی بهره می‌برند.

دیگر موردی که باید در راهنمای خرید هارد اکسترنال و اینترنال به آن بپردازیم، زمان‌های دسترسی هستند. این فاکتورها که بر عملکرد هاردهای HDD تاثیرگذارند، نشان‌دهنده زمان مورد نیاز برای آماده شدن هارد به منظور خواندن یا نوشتن داده هستند. در حال حاضر، راه استانداردی برای مقایسه زمان‌های دسترسی هاردهای مختلف وجود ندارد. علاوه بر این، اکثر هاردهای موجود در بازار عملکرد یکسانی در این حوزه از خود نشان می‌دهند.

در مورد هاردهای SSD، بهتر است نگاهی به ویژگی «سرعت‌های خواندن و نوشتن ماندگار» داشته باشید. این فاکتور که با نام سرعت‌های خواندن و نوشتن پیوسته یا سریالی نیز شناخته می‌شود، باید در محدوده حداکثر سرعت اتصال‌گر SATA باشند.

 

همچنین بخوانید :

روش های بهینه سازی هارد‌ دیسک و پاکسازی اطلاعات اضافه

 

 

نرخ شکست

از آنجایی که هاردهای HDD از قطعات متحرک مکانیکی تشکیل می‌شوند، خرابی و کهنگی آن‌ها در طول زمان امری طبیعی است. با این حال، نکته مهم این است که این نرخ در تمامی محصولات موجود در بازار به یک اندازه نیست. برخی از مدل‌ها در یک سال خراب شده و برخی دیگر مدت مدیدی به کاربر خدمت می‌کنند. نکته‌ای که در این بخش از راهنمای خرید هارد اینترنال و اکسترنال بر آن تاکید داریم، این است که حتما پیش از خرید هارد به این فاکتور آن توجه داشته باشید.

بر اساس گزارش‌های سایت‌های آماری، هاردهای SSD (با نرخ شکست 2 میلیون ساعت) مدرن عمر بیشتری نسبت به هاردهای HDD (با نرخ شکست 1.5 میلیون ساعت) دارند. با این وجود، برای ذخیره‌سازی و آرشیو داده‌هایی که مدت طولانی بلااستفاده خواهند ماند، هاردهای HDD انتخاب‌های بهتر و مقاوم‌تری هستند.

 

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

 

آخرین نکته‌ای که در راهنمایی خرید و انتخاب هارد اکسترنال و اینترنال به آن خواهیم پرداخت، انتخاب بین آن دو است. هاردهای اکسترنال برای ذخیره‌سازی، گرفتن بک‌آپ و انتقال داده‌های انتخابی مناسب هستند. این محصولات معمولا از طریق درگاه‌های USB 2، USB 3 یا USB 3.1 به سیستم‌ها متصل شده و به ترتیب حداکثر سرعت انتقال 60، 625 و 1250 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهند. اگر به دنبال بهترین هارد موجود در بازار می‌گردید، پیشنهاد ما در این راهنمای خرید هارد لپ تاپ، انتخاب یک مدل پشتیبانی از اتصال USB 3.1 است.

علاوه بر این، هاردهای اکسترنال قابل حمل بوده و امکان اشتراک آسان داده‌های آن‌ها بین چند سیستم وجود دارد. با این وجود، اگر قصد جابجایی هارد بین چند سیستم را ندارید، مدل‌های اینترنال انتخابی بهتر و ارزان‌تر خواهند بود. توجه داشته باشید که هاردهای اکسترنال نیز اساسا مدل‌های اینترنال بوده که در محفظه مخصوص قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر، می‌توانید به راحتی آن‌ها را از محفظه خود خارج کرده و داخل کیس خود قرار دهید.

 

همچنین بخوانید :

هارد اکسترنال توشیبا مدل Canvio Basics ظرفیت 1 ترابایت با گارانتی 36 ماهه

 

هاردهای گیمینگ برای پلی استیشن و ایکس باکس

هارد شما می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نحوه اجرای بازی‌ها در کنسول یا کامپیوتر داشته باشد. یکی از اشتباهات هنگام خرید هارد اینترنال برای گیمینگ نیز خرید هارد HDD به‌جای SSD است. همیشه توصیه می‌شود برای بازی به‌سراغ هاردهای SSD بروید. این نوع هاردها، همانطور که گفتیم سرعت بسیار بالاتری نسبت به هاردهای HDD دارند و در نتیجه بازی‌ها را با سرعت بالاتری بارگذاری می‌کنند و مهمتر از همه مراحل، نقشه‌ها و سطوح مختلف بازی نیز هنگام اجرا، با سرعت به‌مراتب بیشتری لود می‌شوند. تفاوت میان این دو در حقیقت مثل شب و روز است!

ای خرید هارد گیمینگ برای هر دستگاه باید فاکتورهایی را مدنظر قرار دهید تا هارد با دستگاه شما سازگاری داشته باشد:

  • برای کامپیوترها: هر هاردی با کامپیوتر سازگار است. تنها نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید، جا شدن هارد در کیس و همچنین سازگاری، کانکتورهای آن با مادربرد شما است. همانطور که بالاتر هم گفتیم، هاردهای 3.5 اینچی برای کامپیوتر و 2.5 اینچی برای لپ‌تاپ مناسب هستند.
  • برای ایکس‌باکس وان و مدل ایکس: ایکس‌باکس وان از هاردهای اکسترنال از نوع USB 3.0 با حداقل ظرفیت 256 گیگابایت پشتیبانی می‌کند. متاسفانه هیچ راهی برای تعویض کردن هارد داخلی کنسول وجود ندارد.
  • برای ایکس‌باکس سری ایکس و اس: سری ایکس و اس دارای اسلات مخصوص حافظه‌های کارتی (M.2) برای افزایش ظرفیت دستگاه هستند. بهترین انتخاب برای آن‌ها حافظه‌های کارتی سیگیت مدل 1 ترابایتی هستند. البته شما می‌توانید از هاردهای اکسترنال نیز استفاده کنید.
  • برای پلی‌استیشن 4: تمام مدل‌های PS4 دارای هاردهای 2.5 اینچی SATA هستند که بدون دردسر توسط خود کاربران قابل تعویض و ارتقا هستند. پلی‌استیشن 4 نیز از هاردهای اکسترنال پشتیبانی می‌کند.
  • پلی‌استیشن 5: پلی‌استیشن 5 نیز مانند سری ایکس و اس دارای یک اسلات مخصوص برای افزایش ظرفیت حافظه کنسول است. در این اسلات می‌توانید از حافظه‌های کارتی استفاده کنید و ظرفیت کنسول را به حداکثر 4 ترابایت برسانید. همچنین امکان استفاده از هاردهای اکسترنال نیز وجود دارد.

 

همچنین بخوانید :

راهنمای خرید هارد اکسترنال

باکس هارد Western Digital Elements USB3.0

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش